Halstørklæde på langs

Jeg hæklede DET HER halstørklæde for nogen tid siden - ville have skrevet "opskriften" ned og delt den med jer, men glemte alt om det.

Men da jeg begyndte at få ondt i ryggen af at sidde og læse under eksamenslæsningen i dag, tænkte jeg at kunne lege lidt rundt med fotografiapparatet og få taget nogen billeder af hvordan jeg har lavet det. (Nogen vil kalde det en overspringshandling, jeg holder stædigt fast i at jeg fik ondt i ryggen).

Det er ikke svært - det er en helt enkel maske - halvstangmasken - som jeg har brugt til at lave halstørklædet med. Garnstudio har nogen gode illustrationer på hvordan en halvstangmaske ser ud lige HER.

Start med at hækl luftmasker. Der skal være lige så mange, som du synes dit tørklæde skal være langt. Hækl en række halvstangmasker tilbage, klip garnet, så du har ca. en 15 cm. lang ende. lav en luftmaske og luk af.

Gå tilbage til starten - og lave en løkke på pinden - lige som på billedet her over. Slå om pinden og hækl så en række halvstangmasker i den allerbagerste løkke, så der dannes et stykke stof, der ligner at det er strikket. (Lige som på billedet her under).

Billedet her under viser hvordan den første masker ser ud. Tricket er, at du skal starte fra samme ende hver gang. Du kan få samme effekt, hvis du hækler rundt og rundt uden at bryde garnet.
Tænk på at man kan hækle kanten på en hue, nogen vanter eller en lille taske. Eller som i dette tilfælde - et halstørklæde på langs. Du kan selvfølgelig også vælge at hækle halstørklædet rundt - så det får dobbelt tykkelse - men vælg da et lettere garn end bomuld, da hækling tager meget garn og derfor bliver tørklædet tungt (med mindre du bruger tyndt garn og tynd hæklenål, forstås).

Jeg sluttede mit halstørklæde af ved at tilføje nogen flere frynser - der er ingen ender, der skal hæftes!
Se selv - supernemt begynderprojekt - eller et super hurtigt lille halstørklæde på hæklenål 4,5 og tilsvarende garn, hvis du skal bruge et tøtklæde i en fart - jeg lavede mit på en lille dags tid. Jeg har brugt Tissa fra Lang Yarns til både tørklæde og til prøverne her.

4 kommentarer:

Ingerlise sagde ...

Jeg tror på ondt i ryggen.
Et nydeligt tørklæde. Jeg elsker effekter, der næsten kommer ud af ingenting.
Tak fordi du deler.
(God bedring)
Ingerlise

Johanne Tvilling sagde ...

TOPNICE!!!!
Genialt koncept.

Pøj-pøj med både eksamen og ryg - og tillykke med pigerne i går :-)

Tora sagde ...

Det er nydelig, takk for tutorial (hva heter nå det på norsk/dansk..?)! Mon tro om jeg ikke skal prøve meg på dette en dag det er for varmt til strikketøy i fanget.

God bedring, men aldri så galt at det ikke er godt for noe!

Julia Zahle sagde ...

Ingerlise - det er nemlig så nemt, at det ikke er en opskrift. :-)

Johanne - Genialt og simpelt. Tak. :-)

Tora - Jeg ved ikke hvad det hedder på dansk... Jeg hælder også til bomuld, når det bliver for varmt, men jeg er ikke så god til at strikke i det, så jeg hækler i stedet. :-)