Mikro-Øve-Nessie!


Jeg er ved at samle et mini-kompendium til en Nessie-workshop for strikke-begyndere. Jeg er måske naiv, hvis jeg synes at Nessie er det perfekte begynder-projekt. Der findes sikkert andre gode begynder-projekter, men dem har jeg ikke fundet på...

Her er grunde til du skal lære at strikke, mens du laver en Nessie (dette er selvfølgelig min helt egen mening, men jeg står ved den!):
  • Du lærer nogle få, men effektfulde teknikker.
  • Nessie er nem at strikke, men er ikke kedelig.
  • Du ender med et stykke strik, du faktisk kommer til at gå med!

Men - jeg er kommet på en perfekt intro: En Mikro-Øve-Nessie! Den tager ikke mere end en aften/en dag at strikke og kræver ganske få gram garn at lave. Når du først har strikket en Mikro-Øve-Nessie, vil du få fornemmelsen af hvor nemt det er at lave sin egen variation af Nessie og hvor nemt det er at eksperimentere - uden at det går galt!

På den her måde kan man på en work-shop-aften lære at strikke teknikkerne og så kan man bagefter tage hjem og gå i gang med en voksen-størrelse-Nessie. Smart!

Jeg er meget intuitiv, når jeg får en idé - jeg slår nogen masker op og ser hvordan det går. Nogen gange må jeg hive pindene ud og starte forfra, andre gange går det bare fantastisk! Jeg har endnu ikke lavet to ens Nessie´er - og Nessie er bare et stykke strik, der er meget intuitivt. Man gør, hvad man lige har lyst til, hvis man følger nogen helt enkelte principper: Udnyttelsen af vendepinde og udtagninger = Nessie.

Mikro-Øve-Nessie u/hulrække, med bobler, strikket i ret:

Du vil lære at slå masker op, strikke ret, 1 slags udtagning, vendepinde, bobler og alm. aflukning.
Noter til variatoner vil være at finde sidst i opskriften.

Slå 40 masker op på pind 3 med strømpegarn (du kan også bruge tykkere garn, men husk at garn & pinde skal passe sammen).
- 4r, placér maskemarkør, strik ret til der er 4 masker tilbage. Vend arbejdet.
- Slå om højre pind, 4r, placér maskemarkør, strik ret til maskemarkør. fjern maskemarkøren og vend arbejdet.
- Slå om pinden, 4r, placér maskemarkør og strik ret hen til maskemarkøren. Fjern maskemarkøren og vend arbejdet.
- Slå om pinden, 4r, placér maskemarkør og strik ret hen til maskemarkøren. Fjern maskemarkøren og vend arbejdet.
- Fortsæt på denne måde til der er 4 masker mellem maskemarkørerne - du har nu strikket ialt 9 vendinger.

Du er ca. midt i arbejdet og skal nu strikke fra midten og helt ud til den ene spids.
- 4r, strik omslaget ret sammen med næste maske, 3r, strik omslaget sammen med næste maske.
Fortsæt med at strikke således pinden ud. Vend arbejdet og strik hele længden, mens du strikker de resterende omslag på samme måde som før.

Nu skal der laves udtagninger: *1r, slå om* pinden ud. Slut med 1r. Strik omslaget i bagerste løkke, så du lukker hullet fra omslaget.
Du ender med dobbelt på mange masker som før på pinden.

Nu skal der strikkes bobler: 1r, *Boble, 3r* indtil der er 2 masker tilbage, lav den sidste boble og slut med 1r.
Husk at strikke den første maske lige efter boblen lidt stramt.

Boble: 4 masker i 1 = strik i forreste og bagerste løkke til du har 4 masker.
Lav maskerne lidt lange, dette gør det nemmere at flytte maskerne tilbage på venstre pind.
Flyt de 4 masker tilbage på venstre pind og strik dem ret 2 gange.
Løft 2. 3. og 4. maske over den 1. maske = 1 boble!

Hvis du er pjattet med at lave bobler, lav da bobler på den anden side også således: *3r, boble* slut med 3r.
Ellers strikker du bare vendepinde igen - denne gang med 10 masker mellem hver vending.
- 10r, placér maskemarkør, strik til der er 10 masker tilbage, vend arbejdet.
- slå om pinden, 10r, placér maskemarkør, strik til maskemarkør, vend arbejdet.
- fortsæt til der er 9 masker mellem vendingerne og strik igen hele længden.

Luk løst af = 1 stk Mikro-Øve-Nessie!

Man lukker af således: Video på YouTube


Du kan lave nærmest tusind (arh, måske ikke, men du ved hvad jeg mener) variationer:
- Strik 3 retriller=6 pinde ret og skift da til glatstrik indtil du har lavet udtagningsrækken. SKift igen til retstrik.
- Lav perlestrik efter udtagningsrækken i stedet for retstrik. Prøv dig frem med forskellige
- Lav en hulrække ved at strikke omslagene som en normal ret-maske.
- Hav færre/flere masker mellem vendingerne.
- Lav en ekstra omgang vendepinde til sidst - jeg anbefaler du har flere masker mellem vendingerne i forhold til sidste omgang.
- Lav boblerne større/mindre. Det er nemt - jo flere masker, jo flere gange flytter du maskerne tilbage og strikker dem og omvendt hvis du har færre masker.
- Find på flere variationer!

Min note om valg af garn og pinde: Køb en 60 cm. lang rundpind i metal fra Drops eller Addi Turbo og et nøgle lækkert garn til din første Nessie - så er det sjovere at gøre sig umage, når man sidder med arbejdet og skal vænne sig til at strikke.

7 kommentarer:

Annette sagde ...

Enig i at Nessie som et begynderobjekt er et fint valg - og med den udførlige vejledning - super...
Og teknikkerne er jo med til at gøre det at strikke sjovt - der sker nemlig noget nyt hele tiden. Ofte går man jo i stå som nybegynder ved at det bliver kedeligt at strikke...
og selv som garvet strikker er Nessie spændende...
Pøj Pøj med projektet... og tak fordi du deler Nessie...
- et tørklæde som mødes af interesse og beundring af mange...

Essie B. sagde ...

Ja, altså jeg synes jo det var genialt at sidde med sådan en lille fin barbie-nessie, da jeg mødte dig. Den var nemlig ganske rigtigt perfekt til at lære fif og enkle teknikker samtidig med at man ser et fint og på mange måder humoristisk stykke strik folde sig ud. Jeg er dig virkelig taknemmelig. Jeg har nessie-fever, og jeg synes den er så sjov at sidde med uden at miste modet. Selvom jeg i min første nessie har lavet nogle fejl (aner ikke hvad jeg har lavet præcist), så vil de blive skjult når tørklædet bliver brugt, og man har dermed stadig glæde af det. I love it!

1funkyknitwit sagde ...

Well as you know I can't read it but I do understand colour :D ...I love the colours ! :D

Tommelise sagde ...

Du fik en Stylish Blogger Award

:-) Tommelise

Kiersten sagde ...

tusind tak for din fine tutorial, har lavet en fin lille mikro-nessie her i weekenden så nu er jeg klar til en full-size version!

Anca's Strickchörbli sagde ...

Hallo Julia,

Danke für diese kurzanleitung,habe(mit Google)auf Deutsch übersetzt,und ausgedrückt,Super for Practice,I will try this before I make the great NessyThanks and many Greatings from Switzerland,Anca.

Saraju - Susanne Gerlach sagde ...

Når jeg har udtaget anden gang 160 m skal jeg så have 16 eller 20 m hver gang jeg sætter mærke tråd? Prøver bare at fange teknikken for at lave faldet pænt