Masken, der stak af!

Jeg trængte til noget strik, der krævede minimum hjernekapacitet. Noget, som fyldte minimum plads og som tog mindre end en dag at færdiggøre.

Med en weekend der lovede over 30 C grader, to små aktive tøser og en Åle på langfart, skulle det være nemt. Med BA konstant i baghovedet og andre projekter, der har deadline, måtte det heller ikke være et stort projekt.

For noget tid siden, fik jeg et halstørklæde færdigt, der indebar at jeg skulle lade 6 masker løbe til allersidst. Tanken om løbemasker fik mig ledt hen mod dette armbånd, som består af nogen hjemmepundne rester, 2 mm pinde og en ganske simpel opskrift:
  • Slå 8 masker op.
  1. 7 ret, 1 vrang.
  2. Tag 1 maske løst af, 6 ret, 1 vrang.
  • Gentag sidste pind 4 gange mere = 3 ret-riller.
  • Nu skal du lave en udtagning midt i det hele, men strik nu fremover masken før og efter den midterste maske drejet ret:
  1. 1 maske løst af, 2 ret, 1 drejet ret, 1 udtagning, 1 drejet ret, 2 ret, 1 vrang = 9 masker.
  2. 1 maske løst af, 2 ret, 1 drejet ret, 1vrang, 1 drejet ret, 2 ret, 1 vrang.
  3. 1 maske løst af, 2 ret, 1 drejet ret, 1 ret, 1 drejet ret, 2 ret, 1 vrang.
  • Gentag de sidste 2 pinde til arbejdet næsten kan nå om dit håndled. Nu skal du lade den midterste maske løbe og så strikke 4 pinde ret. Husk at tage den første maske af og strikke den sidste maske vrang. Du har nu 8 masker på pinden.
  • Lav nu et knaphul, der passer til den størrelse knap, du har valgt. Jeg lukkede de midterste 4 masker af, og slog 4 nye masker op på næste pind for at få stort knaphul.
  • Strik 2-3 pinde ret og luk af. Jeg lukkede af ved at strikke hhv 2 ret sammen og ssk indenfor kantmasken for at få en lidt spids afslutning.
  • Måske kan du i stedet for en knap væve et blankt silkebånd gennem armbåndet og binde en stor flot sløjfe som lukning. Det var min oprindelige idé, men jeg kunne ikke lige finde noget stort, blankt silkebånd i mit ellers så omfangsrige lager af håndarbejdsartikler.
  • Jeg har strikket på små 2 mm pinde for at få et meget fast armbånd, da mit garn i virkeligheden nok passede bedst til pind 3½-4 mm. Du kan selv eksperimentere med maskeantal, antal løbemasker - jeg glæder mig til at se dit armbånd!

1 kommentar:

Johanne sagde ...

Den er sjov - fedt du gider at dele med os andre :-)