Og der er fuld fart over feltet!

Åh ja. Semesteret er begyndt og efteråret kommer snigende. Det er som om jeg har fået en flyvende start på semesteret; jeg følger med det bedste jeg kan og elsker alt, hvad jeg kan få lov at lave.

Jeg har ikke givet helt slip på historie på SDU dette semester - jeg har et områdefag, der handler om Byhistorie, hvilket efterhånden viser sig at være noget mere spændende end først antaget. Det er som om det hele flasker sig.

Jeg er ind til videre fuldstændig vild med mit tilvalg og er glad for jeg ombestemte mig. Jeg skal i praktik (eller "projektorienteret forløb", som det hedder sig på universitetet) - og er så heldig jeg må komme det på Nyborg Slot. Jeg skal jo arbejde med formidling og har allerede idéer og måske endda lidt for store visioner, men det er trods alt bedre end at tænke for småt, ikke?

Mit håb med denne praktikperiode er at jeg kan få formidlet historie, så især børn kan se at historie ikke blot er spændende, men også relevant. Der skal lægges en handlingsplan og jeg er igang med nogen af de indledende øvelser med research og prøver.

Jeg er klar over at jobmulighederne ikke er de bedste, men jeg er glad for alt hvad jeg kan få lov at prøve af under uddannelsen. Om ikke andet, kan det kun øge mine chancer for job efter endt uddannelse.

Jeg har lagt en løselig plan for studiejobbet, som kommer til at handle en hel del om uld vinteren over - jeg skal lave spindeprøver og farveprøver. Der står en orn´lig stak bøger ude i køkkenet om uld og farvning og jeg håber at kunne stykke det sammen til noget brugbart i forbindelse med Slottet. Det er som om det griber om sig - og når det oven i købet er interessant, føles det stadig som en leg. Dette håber jeg det bliver ved med.

Til foråret skal der handles en fåreham eller to, som der skal arbejdes med på Slottet -forhåbentlig sammen med nogen skoleklasser og i forlængelse af praktikperioden.

Lige for tiden arbejdes der med rollespil på Slottet og jeg har fået lov at være med en dag, hvor jeg skal være Madmor - en rolle, jeg uden problemer kan sætte mig ind i :-)

Ja, der sker så meget og jeg har ingen problemer med ikke at sætte mit lys under en skæppe. Jeg synes jeg har været hurtig og har grebet de muligheder, der lå foran mig. Nu skal der arbejdes - og jeg nyder bare jeg kan få lov at fusionere min hang til fibre med historie.

Der er 90´er hit på Vh1 - jeg vil skrue lidt op og synge med mens jeg gør mig klar til ugens sidste forelæsning - mundtlig formidling.

4 kommentarer:

Ulla V. sagde ...

Ih, hvor det lyder spændende - hvor må det være dejligt med emner der ligger dit hjerte nært.

God weekend. :))

PS. Jeg ved altså ikke hvorfor der kommer links til min blog når jeg besøger andres. Ved du hvordan man fjerner det?

Julia Zahle sagde ...

Det ved jeg ikke, Ulla. Men det er da Ok med links til din blog - den er god at følge. :-)

Det hele er så spændende og jeg venter stadig på at jeg vågner fra drømmen. Det er næsten for godt til at være sandt og jeg håber jeg kan leve op til de muligheder, der ligger foran mig.

Mette sagde ...

You rock, girl! Og det er velfortjent :-)
Kram!

christunte sagde ...

Årh hvad.... Du kan dyrke din hobby som studiejob? Det lyder helt vildt cool!
Håber, du får gjort nogle børn uld-afhængige.