Tørklæde- og strømpesnak

Jeg så at Rineke havde strikket dem her, forelskede mig vildt og gik i sokketanker. Jeg har aldrig helt haft succes med det at strikke strømper, så jeg tænkte at jeg ville invistere helt vildt i de vildt lækre strømper. Så det gjorde jeg. Ikke så meget i kroner og ører, men i tid. Jeg valgte uafrvet strømpegarn, farvede det og vandt det op i et kæmpe nøgle. Jeg købte mønsteret og gik igang. Jeg læste det hele igennem, igen og igen og har nærmest strikket dem i hovedet flere gange nu.

Men ak. Jeg kunne efter det første diagram se at strømperne ville ende alt for små, så jeg hev pindene ud så hurtigt, jeg kunne og vandt nøglet op på ny. Den lille bitte pernittengryn i mig kan bedst lide at strikke fra et perfekt opvundet nøgle og de perfekte strømper skal strikkes fra et perfekt opundet nøgle, ing? Og det med at hive strømpepindene ud hurtigt - det skal gøres lidt som at rive et plaster af - hurtigt; så gør det ikke ondt så længe... Skørt, tænker du? Ja. Skørt, men sådan er jeg nu engang... Jeg hader bare at pille flere timers arbejde op.

Jeg tænkte lidt over hvordan jeg skulle gribe det an, for jeg er altså ret vild med det der mønster... skulle jeg gå op i pindestørrelse eller smide en ekstra mønsterrapport ind? Jeg har besluttet mig for at gå ned i pindestørrelse og smide en ekstra rapport ind. Hvorfor, spørger du måske og svaret er ikke andet end jeg tror at en tæt strikkefasthed er bedre end en løs og med den tid, jeg invisterer i disse, skal de sokker holde godt og længe. Ved at se på de andre projekter inde på Ravelry, kan jeg se at andre har haft held med en ekstra mønsterrapport, så jeg tror ikke jeg har skudt helt ved siden af.

Det næste problem er så at dette ændrer maskeantal og dermed opskrift, så jeg får muligvis problemer med hæl og andre sager senere. Den tid, den sorg. Dette har i midlertid resulteret i endnu en mulighed: at strikke begge strømper på een gang på een rundpind. Rineke sværger til det og påstår det er både nemt og alting. Jeg ser problemet med Second Sock Symdrome forsvinde og faldgruben med at ende med to uens sokker er også elimineret. Jeg ser dog lidt en mulig trælshed (ja, det er et ord. I min ordbog) i at sørge for garnet ikke filtrer, mens jeg strikker, men dette opvejes nok af de to positive sider ved denne metode.

De er strikket oppefra og ned, så min nyeste færdighed - Figure 8-cast on - får jeg slet ikke brug for! (Google "figure 8 cast on" for flere tips og tricks)

Jeps, jeg fik lukket af på mit sidste nye projekt i går og vidste slet ikke hvad jeg skulle give mig til, så brugte en lille aften på at surfe rundt efter gode instruktioner på det at strikke en sok fra tåen og op. Det er bare sjovt at kunne det; nu skal færdigheden finpudses, så maskerne ikke ender så løse på den første pind.

Mit seneste projekt er så et ualmindeligt tøset halstørklæde. Jeg er ikke tøset. Så hvorfor er dette så endt så tøset? Og vil jeg gå med det? Til det første spørgsmål er nok det at jeg fik en idé, som passede godt garn med lange, lange farveskift. I dette tilfælde mit håndspundne Fanø-garn, som jeg bare måtte prøve af.

Jeg troede ikke det ville ende så tøset, men jeg er alligevel endt med at være svært tilfreds med resultatet. Egentlig ikke kun resultatet, men også processen, som har været en prøve i at springe ud i en idé, løseligt baseret på erfaring og mod. Jeg har aldrig været god til at strikke i mit eget garn. Tænk, hvis det ikke endte godt...!

Jeg slog masker op, til jeg ikke gad at slå flere op. Det passede meget godt med at der ikke var meget mere plads på min 60 cm. lange 3 mm. rundpind. Så lavede jeg vendepinde med 5 masker mellem hver vendepind til jeg ikke gad det mere. Da lavede jeg en dobbelt-op af masker med at strikke *1r, slo* pinden ud, hvor jeg på næste række strikkede hver ny maske gennem bagerste led, så masken blev lukket. Dette gjorde jeg for at sikre en fleksibel "kant" som ikke blev synlig. Jeg synes tit at en "saml lænke op mellem to masker-udtagning kan blive lidt stram, hvilket kan være en fin måde at gøre det på, men denne er lidt mere fleksibel.
Så lavede jeg en ny omgang vendepinde med 15 masker mellem hver vendepind til jeg ikke gad det mere og sluttede med en tredie omgang vendepinde med 20 masker mellem, til der ikke var plads til flere vendepinde. Så lukkede jeg af ved at bruge ssk-aflukningen, som i mit tilfæld er lidt mere fleksibel end en almindelig aflukning. (Linket til ssk-aflukningen viser også hvordan man lukker af i vrang, men synes denne giver en god forklaring).
Garnet er falklandsuld, spundet på min gamle spinderok. Det er to-trådet og har en FAN-tastisk løbelængde. Jeg er stolt af mig selv på så mange niveauer i dette projekt. Ikke alene har jeg selv spundet garnet, jeg har strikket noget af det mest kedelige - rillestrik - på pind 3 med mange, mange, mange masker på ganske kort tid. Jeg slog op d. 18. Marts og blev færdig i går. Jeg tror det må være det magiske håndspundede garn, der gør det. Og en god idé, som jeg var meget spændt på at se om ville ende godt.
Og vil jeg gå med det? Ja. For det fannemig et lækkert tørklæde!

5 kommentarer:

Mie sagde ...

Vidunderlig gul farve - Den skal jeg have fingrene i - ikke til strømper - som jeg hader af et godt hjerte at strikke - men til et tørklæde eller et sjal - Tak fordi du mindede mig om farven - der bare må være i min garderobe :-)Fedt tørklæde :-)

Ingerlise sagde ...

Kom nu Julie, du skal da være en lille smule tøset så du kan bære dit smukke tørklæde.
Rigtig godt gået - og så på p 3 - vildt!

Kirsten sagde ...

Jeg har også øvet mig i at strikke sokker fra tåen og op. Jeg bruger Judy's magit cast-on til opslagning: http://www.knitty.com/ISSUEspring06/FEATmagiccaston.html, du kan også finde demonstrationer på youtube. Derefter har jeg strikket efter Wendyknits toe-up opskrift på to rundpinde. Der er flere forskellige opskrifter på hendes free patterns side. De er gennemarbejdede og rigtige gode: http://wendyknits.net/finished-work-free-patterns-tips/sub-page/.

Unknown sagde ...

Wauv, for et SUPER-FEDT tørklæde, du har lavet dér!! Dejligt med håndspundet garn - der er nu noget særligt over at frembringe sit helt eget garn, synes du ikke? Og når det så tilmed munder ud i sådan et skønt tørklæde, ja så kan man da dårligt forlange mere;-)
Rigtig go´ weeekend.

MaudMargrethe sagde ...

smukke fotos......