Ingefær

Er noget af det bedste jeg ved. Og det udnytter jeg ved at lave en portion ingefær-limonade en gang om ugen. En ordentlig sjat vand, nogle "kogler" frisk ingefær skåret i skiver, en smule sukker - kogt godt et stykke tid, si det og så på køl.



Denne gang har jeg lavet to versioner - den sædvanelige og så et opkog igen med lime. Jeg har puttet det hele på skoldede flasker og så skulle jeg gerne være forsynet med ingefær den næste uges tid.

Når jeg skal lave et glas, blander jeg det med limesaft, vand (mængde alt efter hvor stærk ingefær-saften er) og et par teskefulde sukker. Nogengange husker jeg at lave isterninger og dem kommer jeg en ordentlig håndfuld i af.

Hvordan min limonade er, kommer an på mit humør. Nogengange er der meget limesaft i, andre gange er den helvedes stærk af ingefær og sommetider er den mild. Men den er sjældent sød - det har jeg fundet ud af ikke passer godt med ingefæren og lime´en. Ikke til mine smagsløg i hvert fald.

Lav din egen limonade - bland den med hakket mynte, lav den med citron eller lime, udelad ingefæren. Måske en sjat rom?

6 kommentarer:

damsgaarden sagde ...

Tak for inspiratonen til noget nyt og anderledes saft. Det skulle jo være så sundt med ingefær, så mon ikke jeg skulle få lavet noget lignende.

Anonym sagde ...

Årh, ja, ingefær - meget skarpt! Jeg har noget kinesisk ingefær-te, der nærmest brænder i munden.

Julia Zahle sagde ...

Tanker og Spin - var så lidt!

Bettina - jep - det brænder og er stærkt. Lige noget for mig!

Lisbeth Bula sagde ...

Høres ut som en deilig drikk! det er hyggelig å besøke bloggen din.

Siena sagde ...

Mmmm, hørtes deilig ut med ingefærlimonade. Selv pleier jeg å lage ingefærte av oppkuttet ingefær, sitronskiver og honning. Og kanskje en liten skvett rom hvis anledningen byr seg. Veldig godt på kalde kvelder.

Fin blogg du har forresten!

Julia Zahle sagde ...

Tak Løb og Siena! :-)