Panda

Fibrene er ultra-bløde og nemme at arbejde med. Dog nemme på en anden måde end BFL, f.eks. skulle jeg være lidt vaks på fingrene og nogen gange måtte jeg nogle centimeter tilbage for at redde en lidt for stor portion fibre - det var trods alt ikke flamé-garn, jeg havde til hensigt at lave.
Garnet er dejlig blødt, kan allerede nu mærke det har et lidt tungt fald - "drape" er det engelske ord. Men jeg har på fornemmelsen det er kombinationen af at det er håndspundet og spundet på "short draw" (YouTube-link) -metoden. Mine andre håndspundne garner har nogenlunde den samme "tunghed" - men uden at være tungt, hvis du kan følge mig... *G* Jeg ville så gerne prøve "long-draw" (YouTube-link) -metoden, men det kræver nogle flere redskaber, jeg ikke har, så det må vente.
Farverne har været utrolig svære at få rigtig på billederne, jeg har eksperimenteret med kameraet - og taget billeder med og uden blitz - men stadig ikke helt fundet fidusen. Det ligner ikke helt. Se her i Flickr-album for flere billeder.
Fiberindhold:
60% superwash merino, 30% bambus, 10% nylon. (Skulle efter sigende være godt til strømper, men jeg er slet, slet ikke klar til hjemmespundet strømper....!)
Metode:
Jeg delte fibrene på langs - for at få nogenlunde to lige store mængder. Det virkede godt - jeg havde meget lidt tilovers, som jeg navajo-tvandt. Det kan du se her. Så spandt jeg ellers bare derudaf - uden at tage hensyn til farveforløb og sådan. Hensigten var at så prøvet fibrene af og at få nogenlunde mange meter ud af det. Garnet er 2-trådet.
Løbelængde:
50 gram = ca. 140 meter. Der var 50 gram fibre, men 48 gram garn. De sidste 2 gram var tilovers efter tvindingen (er det et ord?).
Navn: "Panda", i farven "intergalactic".
Fibrene er købt hos Felicia (hendes blog), bedre kendt som SweetGeorgia (hendes on-line butik) i forbindelse med køb af en brugt bog. (FAN-tastisk bog i øvrigt). Desværre faldt bogen og fibrene i toldernes hænder og et godt køb endte med at være et knap så godt køb. Især fordi det er en brugt bog og kun 50 gram fibre. Desuden var pakken 5-6 uger undervejs på grund af opholdet hos tolderne. Det var en irritationsfaktor, som ingen kunne gøre for. Lidt træls ikke at have andre end de stakkels toldere at give skylden - de gør trods alt bare deres arbejde.
Jeg har set andre steder på Etsy, der sælger fibrene billigere end Sweetgeorgia, men hun er nu god til det med farver, så tænkte jeg lige ville prøve det af, når hun nu alligevel skulle sende bogen.
Jeg har en noget større portion fibre af samme fiberindhold, jeg ser frem til at arbejde med.

Ingen kommentarer: