Et spørgsmål om strikkefasthed og garn:

Aftenen er brugt på at lave strikkeprøver.

16 masker i retstrik = 10 cm på pind 4 mm.

Prøver med pind 4 mm, men indser lyn-hurtigt at det ikke kommer til at fungere.

Easy peasy; jeg snuppede 4½ mm., da jeg plejer at skulle en halv pindstørrelse op. Begyndte at slå op, men der var ikke garn nok til opslagningen, så startede forfra.

Slog op igen og strikkede omkring 10 retriller før jeg målte.

Hmm. Omkring 20 masker på 10 cm.

Prøve igen; denne gang på 5 mm.

Og denne gang passer det. 16 en-fjerde-del masker på 10 cm - og jeg har meget lidt lyst til at gå en halv pindstørrelse op igen til 5½ mm. Især ikke når der i opskriften står anbefalet 4 mm.

Det strikkede stof er smukt og luftigt.

Det er strikket op i 2 tråde Merci - i to smukke farver, der giver en smuk og dæmpet melering.

Men jeg synes det er helt vildt at jeg skal op i 5 mm!

Er der andre derude, som har oplevet det samme som jeg? Jeg har tjekket for fejl i opskriften, men det skulle der ikke være. Har tjekket på Ravelry om andre har brugt så store pinde, men nej. Det er tilsyneladende mig, der er noget i vejen med... Og så stramt strikker jeg heller ikke...

... eller også er det garnet! Skulle jeg få tid i morgen, vil jeg lave en strikkeprøve i shetlandsuld. 2 tråde og så forfra.

Hvilken pind plejer I at bruge, hvis I skal strikke 16 masker på 10 centimeter? Her menes der ikke kniplingestrik, men helt almindeligt retstrik til Pebbles.

10 kommentarer:

HelleMajlund sagde ...

Hej Julia
Jeg vil faktisk tro, at jeg skal bruge en 5mm eller en 5 ½ for at få 16 m. Jeg strikker altid fastere i uld, fordi det er mere elastisk. Pøj pøj med den flotte trøje:-)
Hilsen Helle Majlund

Fríða sagde ...

hej! hos mig er tommelfingerreglen; 20m pr 10cm = pinde 4mm, 18m pr 10cm = pinde 4,5mm, 15m pr 10cm = pinde 5mm.
kh.fra Island
Frida

Ulla sagde ...

Hvor stor er din strikkeprøve?
Dens skal være mindst 16 cm x 16cm, gerne større.

Har du vasket den?

123knit skriver 20m på pind 4 med dobbelt garn. Så pind 4½ eller 5 mm lyder fornuftigt.

Kan du ikke starte på et ærmer?

Nina sagde ...

Jeg strikker også en 16-17 masker på pind 5. Og af bitter erfaring har jeg lært at lave laaaange strikkeprøver for at få noget der matcher min rigtige strikketakt. Strikker løsere på en lille prøve end i virkeligheden af en eller anden grund.

Birgitte sagde ...

Jeg ligger også deromkring, så jeg synes da det lyder meget rigtigt :)

Laila: sagde ...

Jeg ville ogsä skulle op pä 5 - 5 1/2, og det selvom jeg strikker relativt löst.

Har du vasket strikkepröven, for det vigtigste er jo om det "holder" formen.

Sanne B. sagde ...

Hej Julia,
Har lige skimmet ned over din post.
Hvilket garn bruger du? Hvis du strikker til den lidt stramme side skal du nok op på p5-5½.
Den snyder lidt (har faktisk også tænkt at lave strikkefasthedsberegningen om i opskr) for strikkefastheden er målt i retrillebanerne imellem boblemønsteret. Lige før det er lige så teknisk og åndet som H. Isagers måde at regne strikkefasthed på.
Men altså, hold dig på p5-5½ så går det nok fint. Og så er det jo en god bred model, hvor der er plads til lidt udsving. Bare vigtigt at det strikkede ikke bliver for fast, så lukker mønsteret sig og bliver gnidret.
kh
SanneB

Sanne B. sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
HANNE sagde ...

Pind 4.5 siger jeg bare :O)

Bettina sagde ...

Nårh, jarh, du har godt nok fået en masse svar allerede, men jeg vil bare sige det samme som mange af dem; at det ikke lyder skævt med p5 til den strikkefasthed (garnet har naturligvis også oft noget at sige). :o)