(dyb vejrtrækning)

Så er mit skoleprojekt ca. halvvejs. Trods startvanskelighederne er selve formidlingen gået over al forventning. Hvad jeg ind til videre har lært:
  • Jeg kan godt stå selv med formidlingen til 25 børn. (også selvom jeg er tæt på at falde i søvn af træthed, det øjeblik døren er låst efter de er gået)
  • Jeg kan åbenbart også glemme at menstruere bare ved at være nervøs. (og nej, jeg er ikke gravid!)
  • Graden af kræsenhed stiger voldsomt fra 4. til 6. klasse. (Øllebrød)
  • Til gengæld kan de fleste lide min suppe, jeg har lavet. (Lavet med udgangspunkt i grøntsager og kød, der fandtes i 1500-tallets Danmark)
  • Jeg er god til at løse problemer i takt med de sker. (Jeg er stolt af mig selv. Der var mange forhindringer til dette projekt - den største var nok at min medstudine valgte at brænde mig af - men med opmuntring og cool overblik kan alt løses uden at skorte på kvaliteten og det er nok mest af alt, det jeg er stolt af)
  • En høne bevæger sig længe efter at have fået hugget hovedet af.
  • Min Svigerfar er sej. (Det vidste jeg godt i forvejen, men det skader ikke at nævne det. Ikke alene kommer han til Nyborg fra Odense hver dag i denne uge for at være høne-bøddel, men han hjælper også med at hente pigerne om morgenen og om eftermiddagen - og det alt sammen med et smil på læben og total overskud)
  • Jeg kan godt formidle historie med brækket BH-bøjle. (Jeg skulle bare lade som om jeg ikke vidste mit ene bryst var lavere end det andet)
  • Børn er seje. (De fleste gør, hvad jeg beder dem om. Også selvom det er klamt)
  • Jeg er sej. (Fordi jeg ikke er bange for børn. Det er nok min største fordel i disse uger - det er immervæk nemmere at se dem i øjnene uden at være bange. For børn kan være nådesløse, det ved vi alle)
  • Og så er jeg så stolt af alle de unger, der har besøgt mig. (Så stolt, at jeg er lige ved at græde. For det er bare gået så godt! Og det er gået godt, fordi vi alle er seje)
  • Museumsarbejde er hårdt, men sjovt. Jeg har lært at jeg ikke vil forske. Jeg vil formidle. Jeg vil gøre historie sjovt for børn. Vise dem hvorfor historien er vigtig. Jeg vil formidle historie. (Ligesom en milliard andre, men jeg er optimistisk)

Jeg har lært meget mere, men nu er jeg så træt, at jeg vil lave mig en kæmpe kop kaffe inden vi besøger min Mor på OUH. (Hun er i bedring efter en forskrækkelse - hun kommer hjem i morgen!)

5 kommentarer:

Ulla V. sagde ...

Hvor er det bare dejligt for dig, Julia! :)) Og sejt.

Og med formidler valget kan jeg kun give dig ret.
Du er en fremragende formidler. En af de allerbedste til at præstere med ord og engagement indenfor hele blogverdenen - også selvom det sikkert bare er en minimal brøkdel af de formidler evner du rummer.

Jeg håber at du får en ligeså skøn dag i morgen med hovedløse høns og bryster i samme højde. ;))

Kh
Ulla

Louise sagde ...

Det er virkelig dejligt at høre om dine formidlingserfaringer - og at du VIL formidler historie for børn. Du har krummer, og det kræver det også - men jeg er sikker på at du har et helt brød at gøre godt med hvad de krummer angår! Det skinner jo igennem i dine fantastiske oplevelser med børnene og også din egen oplevelse af dig som formidler. Så du skal nok komme langt! For som jeg ser det, så handler museumsformidling om passion og om det at brænde for at give noget videre.

Så fedt at høre at du bare køre med klatten!

Kristine sagde ...

Det lyder intet mindre end fantastisk og jeg vil gerne besøge dig på et museum med mine børn. Uden at have mødt dig tror jeg - alene ud fra det du skriver at du vil kunne tryllebinde dem.
Vi har haft en god oplevelse på Nationalmuseet i København (valgt af storebror, som i SFO havde snakket om Guldhornene - og dem ville han gerne se i virkeligheden). Vi havde læst at børnemuseet var lukket pga ombygning - så vi spurgte i informationen om hvor vi skulle gå hen for at få en god oplevelse med drengene (på det tidspunkt 6 og 7). Informationsmedarbejderen havde en kopi af ravbjørnen i lommen (har læst at den ikke er helt så gammel som man troede....) og med udgangspunkt i en snak om hvad det var for et dyr fik han tryllebundet drengene totalt. Vi blev udstyret med en folder med de vidstnok 24 rum i stueplan, hvor der var valgt 12 ting ud, som der var et billede af og en kort tekst som vi læste. I folderen var der et kort - et skattekort og det brugte drengene til at gå på skattejagt efter de 12 fremhævede ting, men vi så naturligvis også på andre ting undervejs. Det bedste er at de stadig snakker om det!

Anonym sagde ...

Du er sej!!!

Håber din mor hurtigt får det bedre!

hjemmemortil9 sagde ...

WOW JAAAAA DU ER SKI SEJ _ OG GO OG DEJLIG som formidler og som Julia... herlig læsning, herlig liste... jeg vil ha mine unger til historieformidling med dig som underviser....T O T A L T S E J T!