Dag 3 i Strikke-Hækle-Blog-Ugen:

Så har dag 3 været igang længe nu - i dag handler det om at fortælle om at fortælle om en person, man nyder at følge. Jeg kan ikke bare vælge een ud, så jeg har valgt at benytte mig af Wild Cart-muligheden, der i stedet handler om at fortælle om et redskab, man elsker at bruge. Og eftersom jeg jo har svært ved at begrænse mig, kan det være, jeg kommer til at nævne flere redskaber, jeg elsker at bruge, når jeg udfolder mine kreastive evner.




Do you have a particular knitting/crochet tool or piece of equipment that you love to use? Maybe it is an old bent pair of needles that used to belong to someone special, or a gorgeous rosewood hand-turned crochet hook that you just love the feel of?
Write about why you love it.

Dette lille klip viser 2 af mine favorit-redskaber: Ulden og Spinderokken. Ok, det er ikke det tydeligste lille, bitte klip, men jeg elsker altså lyden, så den skal du ikke snydes for.
  • Ulden. Uld i alle afskygninger. Stikkende, kradsende, sprødt, blødt, skylet, filtret, smørblødt, bølgende, varmt og alt andet, som denne skønne fiber er. Det er grundlaget. Ej, du er selv grundlaget for mulighederne med denne fiber, men du kommer ikke langt uden ulden.
  • Spinderokken/tenen. Ikke alle har lyst til at spinde sit eget garn, men jeg blev stukket af en gal ten allerede da jeg så en kvinde sidde ved sin rok, hvor hun spandt det smukkeste garn - hendes eget garn. Jeg måtte bare lære det! Og selvom jeg har svært ved at få brugt alt mit luksuriøse, smukke og vellavede garn, skal jeg kok komme efter det. Bare vent. Og selvom du ikke sidder med samme trang til at spinde dit eget garn, synes jeg du skal forkæle dig selv med et nøgle håndspundet garn. Bare een gang. Mindst.
  • Rundpinden. Jeg bruger ikke lige strikkepinde mere - kun rundpinde. Særligt Addi/Drops metalpinde har jeg kære, fordi de er lette at strikke med. De er bedst, når det går hurtigst, rarest, når vægten af strikketøjet ikke er i armene, men i skødet og de kan bruges til både at strikke frem og tilbage med og til at strikke rundt.
  • Hæklenålen. Den fra Clover, som jeg finder helt særlig god, fordi jeg holder på en hæklenål, som når man holder på en blyant. Den gør min proces bedre, giver smukke jævne bevægelser uden krampe i hånden.
  • Internettet. Ja, det er jo også et redskab. Jeg bruger internettet til at finde opskrifter, tips & tricks, til at møde andre kreastive mennesker, til inspiration og til at shoppe lækre sager til mit håndarbejde. Jeg har fået megen hjælp, når jeg er kørt fast i et stykke strik - især Aalerusen, Google, Ravelry og YouTube har været en stor kilde til forståelse af teknikker og anden sjov inden for håndarbejds-verdenen. I en verden, hvor du er meget velkommen - som læser og/eller blogger.

Sådan ser min spinderok ud for tiden.
Ind i mellem får jeg lige 5-10 minutter til at stene ved den - lige tid nok til at falde lidt i staver og bare nyde lyden og håndens arbejde for at få en fin, jævn tråd.

Ingen kommentarer: