Provisorisk Opslagning & lidt om dansk<->engelsk

Som I nok har bemærket, så er sokker det, der optager mine pinde for tiden. Glæden og nemheden ved at strikke nedefra og op til ribben er grunden til jeg pludselig synes det er sjovt at strikke sokker. Jeg har strikket 3 strømper før. De blev enten for korte eller for lange og jeg følte der var stor usikkerhed gennem processen; var der garn nok? passede de? hvornår skal man tage ind til tåen?

Med sokker strikket fra tåen og op, føler jeg en eliminering af flere usikre variabler:
- det er nemmere at prøve sokken på - og derfor nemmere at få sokken til at passe. Jeg har nu strikket 6 sokker, der alle passer perfekt.
- det er nemmere at tilpasse længden på skaftet, så du kan bruge dit garn til sidste meter og ender uden små rester, du alligevel ikke ved hvad du skal bruge til.

Jeg morer mig med små variationer og finder langsomt frem til hvad jeg synes fungerer bedst for mig. Det vil jeg gerne dele med jer. De fleste noter til mine projekter kan du finde på Ravelry, på min projektside og på hvert projekt.

Der findes flere måder at begynde tåen på. Der findes Judy´s Magic Cast On, som du ved en simpel Google-manøvre kan finde mange video- og billedvejledninger på ud over den på Knitty. Adrian Bezilia har også en god vejledning på sin blog.

Jeg vil i den forbindelse lige knytte nogen ord til det med sproget. Jeg vil gerne skrive mine noter ned på dansk - og har også gjort det nogen gange. Grunden til de fleste er på engelsk, er fordi jeg bruger Ravelry som notesblok, mens jeg skriver - og det forsøger jeg at holde på engelsk, da det er et engelsksproget forum.

Mine intentioner er også at skrive noterne ned her - på dansk - med tiden. Jeg har nok at se til på studiet, studiejobbet og med familien, så bloggen her lider lidt under dette. Min skabertrang fejler dog ikke noget, så hvis du er lidt beklemt med det engelske sprog, vil jeg gerne opfordre dig til at springe ud i det og lære det. Vivian Høxbro har en god samliing strikke-ordbøger på sin side og det er ganske gratis at være medlem af Ravelry, der er strikkerens (og hæklerens) svar på Nirvana.

Brug lidt tid på at lære sitet at kende, det er en guldgrube og alle "engelsk-timerne" værd. Du har måske allerede fordel af at du kender det danske strikkesprog og med en smule tilvænning er springet fra dansk til engelsk kun en fordel. Jeg ved at Webstrikkerne og mangen en bloggere er mere end glade for at yde krisehjælp til en sprogforvirret strikker - jeg har i hvert fald været glad for deres hjælp mange gange.

Nå, det var tåen, jeg kom fra. Ud over 8tals-opslagningen, har jeg opdaget en version, hvor man laver en provisorisk opslagning, strikker forkortede rækker med w&t-teknik, samler maskerne op fra den provisoriske opslagning og så går festen ellers bare der-ud-af. Denne tå kan du også strikke som hæl og vupti - du kender allerede hvor lang tåen er, så ved du også hvornår du skal strikke hælen.

Jeg har skrevet en meget detaljet beskrivelse af min seneste sok på Ravelry, som du kan se HER. Nederst på siden har jeg skrevet ned hvordan de der w&t laves. Der er tåen skrevet ned række for række. Du kan selv øge eller mindske antallet af masker, når først konceptet er fattet, er det nemt at variere den i antal og strikkefasthed.

Jeg har taget nogen billeder af hvordan man laver en provisorisk opslagning:


Du hækler en række luftmasker i et glat garn, der passer nogenlunde i tykkelse til det garn, du skal strikke i. Hellere en anelse tykkere end tyndere. Jeg hækler altid 10 luftmasker ekstra end hvad jeg skal bruge. Efter den sidste maske, bryder du garnet og laver en løs knude. Knuden viser at du skal pille maskerne op fra den side, når du skal samle maskerne op efter du har strikket tåen.

Du kan se på billedet, hvad jeg inde i mit hoved, forestiller mig er en "retside" og en "vrangside". Det vandrette på det øverste billede er retsiden. På vrangsiden (det lodrette) er der små buler, jeg kalder opsamlingsbuler, fordi det netop er i dem, du skal samle maskerne op i. På den måde er det nemt at pille luftmaskerne op og langsomt sætte de strikkede masker på din pind, som du så strikker videre rundt på. Jeg plejer at tage en maske af gangen, hvor jeg sætter pinden i masken før jeg løsner luftmasken.

Dette er ikke kun til sokker, en provisorisk opslagning er smart - brug den på en tværstrikket hat eller på en halsvarmer. Altså en provisorisk opslagning + maskesyning = sejr!

2 kommentarer:

Bettina sagde ...

Jeps, toe-up-sokker er smarte på mange måder. Jeg kan også bedre li' elasticiteten i en aflukningskant end i en opslagskant.
Der er også en anden måde at starte tåen på, den findes i opskriften på toe-up-sokker på min blog. Der strikker man en lillebitte firkant, som man så samler masker op omkring. :o)

Irene Birk sagde ...

Jeg er også stor fan af sokker strikket fra tåen op :o) variationen med w&t har jeg en lille billedserie af her http://www.paapinden.dk/blog/indlaeg.php?aar=2008&post=012
men den er ikke lige så nem som ottetalsopslaget :o)
Det opslag du linker til (magic cast on) er ikke det der kaldes ottetalsopslag på dansk. Ottetalsopslaget hedder figure-8 cast on på engelsk. Som hun skriver blev hun træt af ottetalsopslaget fordi første pind altid blev løs. Derfor udviklede hun Magic Cast on. Det må prøves :o)
Ottetalsopslaget/figure8 er dette http://www.paapinden.dk/strikkeguide/opslag.php#ottetalsopslag