Garnanmeldelse: Araucania Ranco

Himmelsk Håndfarvet


  • Ranco Multy fra Araucania. Findes også i en en mere ensfarvet indfarvning, Ranco Solid.

  • Løbelængde: 100 gr/344 m.

  • Anbefalet pindestørrelse: 3,25 mm.

  • Strikkefasthed: 24 m = 10 x 10 cm.

  • Fiberindhold: 75 % uld, 24 % nylon.


  • Jeg har hamsteret dette garn i flere år nu. Det var forelskelse fra første blik. Et smukt farvespil fra nøgle til nøgle drager mig hver gang til lige at skulle have "bare et enkelt nøgle med hjem". Jeg er især glad for at jeg kan mixe og matche de fleste garner, som jeg har lyst til - uanset om det er i Multy eller Solid.

    Vær opmærksom på at garnerne er håndfarvede og dermed kan variere fra nøgle til nøgle - selv i samme indfarvning. Vær derfor ikke bange for at vride feddet ud for at tjekke om farverne passer sammen, hvis du handler til et større projekt.

    Garnet består af 4 tråde, der er tvundet sammen til et rundt garn. Dette gør garnet særligt velegnet til strik, der skal vaskes ofte; strømper, babytøj ect. Jeg har strikket lige fra sjaler, strømper, huer og baby/børnetøj i dette garn og jeg finder holdbarheden særlig god.


    Dog vil jeg advare mod at vaske dette garn sammen med det almindelige tøj på en 40-60 graders vask, da det i så fald filter sammen. (Jeg vil her lige gøre dig opmærksom på, at dette ikke er sket på min vagt - jeg vasker alt mit strik på max 30 grader uldvask eller i hånden).
    Ud over de mønstre, jeg har strikket Ranco op i (søg på Ranco), har jeg forestillet mig at følgende opskrifter vil passe godt til Ranco:
    Og ja - jeg har hamstret mine nøgler nede hos Tanterne, der har en formidabel evne til at tage alle mine yndlingsfarver hjem. Er det storhedsvanvid at tro, de kun handler garnet hjem for min skyld...?;-)

    Strikkeprøvehygge
    Faggoting/fagot/faggot stitch - kært barn har mange navne
    Nr. 1
    Nr. 2

    Jeg har valgt mit absolutte yndlings-hulmønster til strikkeprøven denne gang. Med ganske enkle teknikker, synes jeg man får et meget smukt og svært-udseende mønster. Jeg har blandt andet brugt mønsteret som element i mit Monsoom-tørklæde.

    Mønsteret kan bruges til de mere "larmende" garner og de mere "stille" garner og derfor både til Solid-  og Multy-Ranco.

    Mønster 1: Deleligt med 2.
    P1: *slo, ssk* pinden ud.
    P2: *slo, 2vrsm* pinden ud.
    Gentag disse to pinde.

    Mønster 2: Deleligt med 4.
    P1: *slo, ssk, 2r* pinden ud.
    P2: *slo, 2vrsm, 2vr* pinden ud.
    Gentag disse to pinde.
    Jeg har med vilje udeladt kantmasker - vælg selv om der skal simpel lænkekant, perlestrikskant eller rillekant. Tilføj blot 2-10 masker i hver side i forhold til dit valg.
    Jeg har fundet nogen helt simple, men yderst effektive gratisopskrifter til jer:

    Ingen kommentarer: