Børnesager

Capucine - følg linksene til opskriften, der er gratis. Ændringer: Strikket en smule stramt - og er derfor også endt som en størrelse Ivalo, som snart er 4 år. Jeg har desuden lavet fletninger til bindebånd i stedet for de enorme kvaster i siderne. I alt en sjov hue, jeg synes har været så sjov og nem at strikke, at jeg er næsten færdig med endnu én af slagsen til veninde Kat.

Heart Hat. En EZ-model, som egentlig er en opskrift til en voksen, men som jeg har lavet til en størrelse 2-4 år blot ved at bruge mindre pinde og tilsvarende garn. Jeg har desuden lavet nogle få vendepinde i midten for at få den lidt længere foran. Garnet er rester fra et Kastaniestrik-kit og Lucca Fino Tweed i en skøn forening. Jeg er lige nu ved at strikke bindebåndet og nederste kant ved I-cord-cast-off, som EZ kalder det. En dansk oversættelse kunne være hestetømme-aflukning, men det lyder helt forkert, synes jeg.

Denne I-cord-cast-off er helt fantastisk! Den er pæn og strammer ikke og kan kombineres med bindebånd, så det hele ser vildt professionelt ud. Jeg har længe luret på at lære denne metode, men troede fejlagtigt at det både var besværligt og svært. Det er det ikke; det er nemt og hurtigt.

Baby Surprise Jacket. Havde egentlig fundet Kaunien frem til noget andet, men fik lige pludselig en klar idé om at denne opskift ville passe godt til dette farveskiftende garn. Ganske vellykket, når jeg nu skal sige det. Jeg har altid syntes at den ser lidt ufærdig ud på grund af de korte ærmer og rå kant, så jeg har strikket en lille ribkant på, krydret med en lille rullekant og hæklet en fastmaske-kant hele vejen rundt. Dette er klart et vellykket festligt projekt, jeg allerede har lyst til at strikke igen - måske i nogen drengefarver.

5 kommentarer:

Laila sagde ...

Jeg vil give dig helt ret med hensyn til Baby surprise jakken, det klæder den både med rib, og hæklet kant. Og wauw hvor får du bare mange ting fra hånden...

Monstermønster sagde ...

Så flott BSJ ble i Kauni! Veldig kledelig med de endringer du hadde gjort.

anne D sagde ...

Arj, jeg er fuldstændig vild med den lille jakke. Måske kan jeg også finde ud at lave sådan én... er den frygtelig meget svær??

Julia Zahle sagde ...

Anne - den er overhovedet íkke svær. Faktisk er den så nem, at jeg en gang før er begyndt på den, men gav op, fordi jeg synes den var så kedelig at strikke. Dette viser bare at INGEN strikketøjer er kedelige, hvert strikketøj skal bare tilpasses tid og sted. :-)

Anonym sagde ...

Rigtig god ide med ribkanterne. Den ser megt mere færdig ud sådan.