... shhh, hun tænker!

 

Jeg kunne godt fornemme hun tænkte. Og gjorde sig umage. Hun tegnede og tegnede - for der var bestemt ikke mangel på sære ting, hun kunne tegne.

Når vi er på museum eller som her - på besøg i et arbejdende værksted - får Ivalo til opgave at tegne efter et maleri eller andet, der fanger hendes opmærksomhed. Det overrasker mig altid, hvad hun vælger og jeg opmuntrer hende altid til at bruge tid til at gøre det færdigt. Jeg har forsøgt med Ellen - men det har hun endnu ikke helt ro i møllen til - men jeg tænker, at hvis jeg bliver ved med at spørge hende, skal det nok komme.

Jeg selv kunne godt lide farverne på værkstedet. Eller at det hele på en sær måde passede sammen i et kaos. Brugt, rodet, plettet. Med voksfigurer, metaller og redskaber over det hele - måske i en eller anden form for orden som kun de kunne finde hoved og hale i. Små rum i de enorme haller med dukker, religiøse figurer, en ret kikset Elvis-dreng og store kar med indhold, der laver huller i tøjet. (Jeg kom til at tænke på at lave et kontrollet forsøg med kemikalierne til at lave t-shirts). Mine kinasko er lige til at smide ud - jeg trådte selvfølgelig på en masse lun voks og jeg skøjter rundt her hjemme.

Søren fortalte noget meget teknisk om hvordan de laver ting i voks, maler det med noget  og derefter putter det ned i noget væske, tilsat en masse teknisk, hvorefter de gør noget teknisk med noget elektrisk, hvorefter der sker noget teknisk med at der sætter sig metal fast og derefter varmebehandler, så voksen smelter ud. Alt for teknisk til min uldne hjerne, kan du nok fornemme...

Min sidste tanke inden jeg faldt i søvn, var noget med at lave et aftryk af noget strik og se hvad man kunne lave med det. Men hvad? Et ur, bord, lampe, kurv? Any how - jeg tænker at det ville blive alt for dyrt at lave - men det fik i hvert fald tankerne i gang - og han fortalte også noget med at de har kurser - måske man skulle prøve det en dag.


Ingen kommentarer: